Benet XVI: la meves reflexions


Fa unes setmanes va morir Benet XVI. I aprofito una estona d’avió per escriure sobre el tema, ara que s’han calmat algunes aigües. Com era d’esperar, aquests dies han anat sortint cròniques, biografies i articles sobre la seva vida, el seu pontificat, i la seva renuncia. Alguns són més objectius, amb dades i dates, i d’altres són més subjectius, plens d’apreciacions personals i valoracions. A mi, aquests dies, el que em brota és una memòria afectuosa. Una memòria que s’arrela en alguns records i em permet comprendre que les coses canvien, i que les aparences i la realitat no sempre es mouen en un mateix pla.

Quan jo era molt petita, el cardenal Ratzinger, prefecte de la Congregació per la Doctrina de la Fe, era identificat com el rostre dur de l’Església. En aquells moments, els més propers al maniqueisme volien també simplificar, i era habitual reduir la seva funció a la de censor o inquisidor, sense una comprensió del repte que suposa mantenir la coherència del pensament i les formulacions de la fe en aquest món plural, complex i que canvia amb tanta velocitat que empeny a convertir en banal qualsevol convicció. A algunes veus els podia la ràbia, la incomprensió i la molèstia pel que veien com una repressió als nous teòlegs. En aquells moments, jo no tenia cap proximitat amb la seva figura, però començava a interessar-me per una recerca més racional de la fe i vaig llegir la seva Introducció al Cristianisme. Recordo com, amb onze anys, em va ajudar el seu pensament sòlid, compacte i profund, i vaig començar a entendre, en aquell moment amb certa impaciència, que el món de la fe i la seva explicació no podia ser blanc o negre. Com també de la mà dels seus escrits vaig entendre que segurament no hi ha dicotomia més falsa en els nostres temps que la d’establir una paradoxa entre la fe i la raó.  

Quan Ratzinger va ser escollit Papa, recordo vagament cert conflicte generat per la seva elecció. Jo començava a posar els peus en un camí de fe més personal, i llevat l’escepticisme que veia en certes persones i mitjans, recordo com em va anar seduint el seu pontificat, la seva manera d’exercir l’autoritat, d’expressar, amb solidesa, la doctrina; de ser Papa; la seva desafecció a les distorsions i judicis de l’opinió pública sobre la seva persona, que mai van interessar-li especialment. És cert que no tots els seus accents m’atreien de la mateixa forma, però hi ha tres aspectes del seu pontificat que em semblen encomiables.

En primer lloc, recordo llegir amb veritable admiració la seva encíclica Deus caritas est. La seva manera de parlar de l’amor, la seva mirada lliure, positiva, íntima i profunda anava desfent en la meva ment els paradigmes d’un Deu rígid i justicier, i res va quedar en peu que no acabés en l’enteniment d’un Déu amorós, personal i essencialment relacional. La seva visió em va semblar tan evangèlica que encara avui em recol·loca rellegir molts dels seus paràgrafs. En segon lloc, la seva determinació per desemmascarar els abusos a menors que, tal i com s’ha anat veient després, s’havia convertit, en massa espais de l’església, en un mal acceptat i encobert. I ho va fer tard o d’hora, però amb determinació, posant-se en risc de ser la diana de tots els trets. En tercer lloc, la seva llibertat profunda a l’hora de renunciar, mostrant una forma d’acollir l’obra de l’Esperit en temps nous, i donar pas a l’altre, en el moment en que va entendre que l’església necessitava un lideratge més fort, i la cúria una reforma urgent. 

Després, m’ha admirat la seva llibertat, la grandesa d’esperit i la discreció de qui ha sabut estar, callar i pregar, mostrant que el poder a l’església només ha d’estar en funció del servei, i de res més. De fet, d’aquesta última etapa m’ha agradat més el seu silenci que les comptades ocasions en que ha fet públiques reflexions sobre alguns temes d’actualitat eclesial. No perquè no fossin il·luminadores, sinó perquè sempre he tingut la sensació de que qualsevol declaració es convertia en objecte d’anàlisis interessats, amb la intenció de dividir i contraposar, per aquells que no entenen que l’Església no va de bàndols ni de grups de partidaris. En tot cas, en tants anys de vida emèrita, agraeixo el seu exemple de discreció. La seva biografia, que casualment he llegit aquest estiu, Una vida contada de Peter Seewald, ha estat per mi un viatge apassionant per l’església del segle XX, i veure la seva trajectòria ha estat una escola del que haurien de ser la solidesa i la humilitat intel·lectuals.

M’agradava imaginar-lo, en aquests últims temps, darrere els murs del convent on vivia, portant una vida tranquil·la, pregant, pensant en aquest món una mica turbulent, que va saber entendre amb profunditat i capacitat transcendent; i confiant en el Déu, estimat i misteriós, al que va consagrar el seu cor, la seva recerca i la seva intel·ligència.

Ara, per fi, té totes les respostes. I estic segura de que descansa en pau.


Comentarios